انواع مهر

انواع مهر

با گسترش شهرنشینی و بیشتر شدن تعاملات و رواج روابط اجتماعی اقتصادی، مهر و مهرسازی هم نقش پر رنگی در مراکز تجاری و دیگر سازمان ها پیدا کرد. به گونه ای که با شدت یافتن داد ستد و مبادلات تجاری مهرسازی توانست به عنوان یکی از مهمترین و ضروری ترین عامل ثبت اسناد شناخته شود.امروزه نیز مهرسازی یکی از کاربردی ترین  شغلها در جامعه محسوب می شود و از طرفی طیف وسیعی از افراد به آن نیاز دارند.در تعریف کلمه مهر سازی می توان ساخت انواع مهرهای ژلاتینی , برجسته , لیزری , فوری و برنجی را در نظر گرفت دستگاه مهرسازی نیز در ارتباط با هر مدل از مهر دارای چندین مدل است . 

مهر ژلاتینی

یکی از انواع مهرسازی ساخت مهر ژلاتینی كه با نام مهر لاستيكي هم شناخته مي شود. ژلاتین به دلیل داشتن انعطاف عمر بالایی دارد به شرط اينكه دور از نور مستقيم خورشيد قرار گيرد چون تابش نور ژلاتين را خشك كرده و مهر شما كارايي خود را از دست مي دهد. در این نوع از مهر مهمترین نکته در مهرسازی پس از دستگاه مهرسازی با کیفیت ؛ ژلاتین خام مهرسازی است که باید از نوع با کیفیت باشد در مهر سازی دستگاه مهر ؛ ژلاتین مهر سازیو پرینتر مهرسازی بسیار مهم هستند.

 

مهربرجسته

یکی دیگر از انواع مهرسازی که در این مجموعه ارائه می شود مهر برجسته است ، مهرهای برجسته در دفترخانه ها و محضر استفاده میشوند و به آن مهر فلزی , مهر پرسی و مهر نامریی هم می گویند این نوع از مهرسازی  پس از استفاده کاغذ را برجسته می کنند روش مهرسازی برجسته بسیار ساده و مثل مهر ژلاتینی است.

 

مهر لیزری

سومین نوع از مهرسازی مهر لیزری می باشد ، مهرهای نورییا لیزری نسل جدیدی از مهرسازی است. در این مهرها دیگر خبری از ژلاتین و استامپ نیست و طرح مهر توسط دستگاه به روی فوم مخصوص منتقل می‌شود. اکثر این مهرها دارای مخزنی از جوهر هستند که به آن کارتریج می‌گویند. این کارتریج جوهر را به فوم دارای طرح منتقل می‌کند و فوم تصویر مهر را بر روی کاغذ انتقال می‌دهد. به دلیل حذف مرحله چرخش 180درجه ژلاتین برای انتقال جوهر، مهرهای نوریجثه‌ای کوچکتر نسبت به هم‌سایزهای ژلاتینی خود دارند.

 

مهر فوری

چهارمین نوع مهرسازی ساخت مهر فوری است .گاهی اوقات نیاز به ساخت مهر با سرعت بیشتر دارید. مثلا برای تایید یک قرارداد، فاکتور و یا ثبت یک سند به مهر نیازمندید که یا مشکلی برای مهر قبلی ایجاد شده و یا اصلا مهری نداشته اید، درهر صورت قصد ساخت مهر دارید که آن را به سرعت دریافت کنید.  در این صورت ساخت مهر فوری به شما پیشنهاد داده میشود . برخلاف برخی از باورها که معتقدند مهر فوری فقط مهرهای ساده ژلاتینی هستند باید توضیح داد که اینطور نیست. مهر فوری در اصل همان مهرهای ژلاتینی هستند که به دلیل تسریع در مراحل مهرسازی به مهر فوری معروف شده اند. مهرهای ژلاتینی که فوری ساخته میشوند هم میتوانند بر روی پایه های ساده و هم پایه های اتوماتیک نصب شوند.

 

مهر برنجی

آخرین نوع مهرسازی ساخت مهر برنجی است ، یکی از قدیمی ترین شیوه های امضا یا مهر موم مهر برنجی میباشد.امروزه این نوع از مهرسازی برای افراد بیسواد و یا افرادی که توانایی امضا ندارند مورد استفاده است .موارد استفاده مهر فلزی مهر برنجی در دفاتر اسناد رسمی ، بانکها ، سهام عدالت و … میباشد که نیاز به امضا زنده از سوی شخص دارد .همانگونه که گفته شد خط روی برنج کنده کاری میشود و همین باعث غیر قابل جعل بودن مهربرنجی و مورد تایید بودن از سمت دفاتر اسناد رسمی و بانک و … میباشد ، زیرا مهر برنجی قابل شبیه سازی حتی برای خود سازنده نیست.

نظرات بازدیدکنندگان