لوگو چیست؟

لوگو چیست؟

لوگو چیست؟

در این صفحه نمیخوایم حرف های کلیشه ای بزنیم. که “لوگو یک نشانه‌ی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود”. بلکه خیلی عامیانه میخوایم بفهمیم آرم چیه و لوگو چیست؟
برند چیست؟
چه فرقی بین آرم و لوگو هست و …

آرم چیست؟

آرم یک کلمه فرانسوی هست که اولین بار توسط طراحان گرافیک مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دهه ۷۰ شمسی به پیشنهاد استادان دانشکده هنر، واژه (نشانه) به جای آرم و لوگو مورد استفاده قرار گرفت.

(اسم) فرانسوی: arme} ‘ārm} علامت مخصوص یک کشور، حزب، مؤسسه، سازمان، اداره، و مانند این‌ها که بر هرچیز وابسته به آن نقش می‌بندد. (فرهنگ فارسی عمید)

لوگو چیست؟

لوگو یک واژه لاتین است که به همان معنی آرم، نماد، نشانه و نشان واره. و جالب این که واژه لوگو آشناترین کلمه برای جامعه ایرانی است.

وقتی از یک شرکت یا یک محصول نام می بریم، تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد. به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و …

این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود. تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

لوگومی‌تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.

همانطور که گفته شد لوگو (Logo)یک واژه کلی نیست و فقط برای افراد جامعه آشناتر است و بیشتر برای بخشی از نشانه های تصویری استفاده می شود.  واژه لوگوتایپ (Logotype)نیز بخشی از نشانه های نوشتاری را پوشش می دهد. بنابراین در این نوشته از کلمه نشانه استفاده کنیم که تا بتوانیم انواع آن را بیان نماییم.

انواع نشانه؟

انواع آرم یا انواع لوگو

نشانه ها (لوگو) را به دو دسته کلی (نشانه های تصویری)و (نشانه های نوشتاری)می توان تقسیم کرد. دسته سومی هم وجود دارد که ترکیبی از نشانه های نوشتاری و تصویری می باشد که ما به (نشانه های ترکیبی)می شناسیم.

نشانه های تصویری:

آرم های شمایلی (Logo iconique) یا همان لوگو که مردم می شناسند. تصویری از یک شیء، یک نقش و یک نماد مانند تصاویر فیگوراتیو (اسب، گلابی، مرد و…) و یا غیر فیگوراتیو (دایره، فلش، خط و …) هستند و انواع مختلفی دارند:

  1. آرم های تصویرنما که رابطه مستقیم داشته باشد مانند استفاده از نقش گاو برای گاوداری
  2. آرم های دیاگرامی که غیر مستقیم باشد مانند استفاده از نقش خورشید یا نخل برای شرکتی در خوزستان
  3. آرم های استعاری که نمایشی از قدمت و سنت دارد. مثل استفاده از نقش اساطیری در لوگو هواپیمایی ایران (هما)
  4. آرم های نمادین که بدون هیچ ارتباطی مانند شکل سیب برای شرکت کامپیوتری اپل
  5. پیکتوگرام ها هم که به صورت قراردادی طراحی می شوند مانند علائم راهنمایی و رانندگی، ورزشی و مکان ها

نشانه های نوشتاری:

نشانه های نوشتاری به دو دسته تقسیم می شوند:

لوگوتایپ (Logotype)یا (نشانه نوشته) نشانه هایی هستند که به جای تصویر، صرفا از کلمات و یا جمله استفاده شده است. نوشتار فیلم های سینمایی (نامواره) نشانه عنوان مجلان و نشریات هم در این مجموعه قرار می گیرند.

مونوگرام (Monogram)نشانه هایی هستند که از یک حرف و یا ترکیب چند حرف تشکیل شده اند.

نشانه های ترکیبی:

ترکیب نوشتار و تصویر (لوگوی ترکیبی): مثل پیتزا کی اف سی

خصوصیات لوگو (نشانه)؟

سادگی، زیبایی، وحدت شکل، قابلیت کارآیی در اشکال مختلف، انسجام، عدم تشابه با علایم دیگر، دارا بودن روحیه مجموعه آرم با موضوع، رنگی بودن، بسادگی در یادبود سپرتده شدن، گویا بودن، دارای اجرای دقیق و صحیح بودن.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی لوگو منحصر به فرد بودن آن می‌باشد.

لوگو در عین سادگی، دارای ویژگی ها و خصوصیات زیادی است که بایستی به طور ظریف و دقیق همگی این مفاهیم در قالب یک تصویر بوجود آید . به همین دلیل است که برخی معتقد هستند لوگو یکی از مشکل ترین موضوعات طراحی گرافیک می باشد.

ویژگی‌های طراحی یک لوگو خوب؟

  1. اعتبار و سنخیت:یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.
  2. باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند هم‌خوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.
  3. ماندگار و پایدار:یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرح‌ها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.
  4. انعطاف پذیر:یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.
  5.  یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان چه به صورت آنلاین در وب‌سایت‌ها و چه هنگام کارهای چاپی سایز بزرگ و کوچک بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.
  6.  باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.
  7. طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.

لوگو و برند

لوگو، نشانه و یا علامت تجاری، نشانی است که کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده ای را از سایر کالاها یا خدمات متمایز نماید.

لوگو عصاره محتوا و درون مایه یک کسب و کار است، به بیان دقیق‌تر لوگو می‌بایست در کمتر از یک ثانیه، یک برنـــد را در ذهن مخاطب جاودانه کند.

تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که وقتی یک نفر را برای اولین بار ملاقات می کنیم و رفتار و ظاهرش به دلمان نمی‌نشیند، تا آخر عمر همین حس را به او داریم؟ حتی وقتی با او آشنا شویم و بیشتر بشناسیم، با این وجود تصویر نچسب اولیه در ذهنمان جولان می‌دهد. آری، برند شما از طریق لوگو، ظاهر سربرگ، شکل وب‌سایت و به طور کلی هویت بصری آن تاثیر اولیه و ابدی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

سال هاست که کارشناسان بزرگترین کمپانی های دنیا تاکید می کنند که لوگو، یکی از مهمترین عوامل شناسایی برند است. اهمیت وجود یک لوگوی قدرتمند برای یک کسب و کار مثل اهمیت وجود چشم برای دیدن و اهمیت وجود زبان برای صحبت کردن است.

 

نظرات بازدیدکنندگان