لمینت و کاربرد آن در چاپ

 لمینت و کاربرد آن در چاپ

لمینت چیست

در صنعت چاپ یکی از روشهای محافظت از محصول چاپی روکش لمینت است. این رو کش که پس از چاپ بر روی محصول چاپی کشیده میشود جهت زیبایی ، محافظت و ماندگاری بیشتر کار های چاپی میشود.

انواع لمینت

لمینت بر اساس نوع و شیوه اجرا بر روی چاپ به دو دسته کلی لمینت گرم و سرد تقسیم بندی میشود . این تقسیم بندی همانگونه که از اسمش مشخص است مربوط به چگونگی اجرای آن بر روی چاپ است البته هردو این روشها با یک دستگاه انجام میشود.
در لمینت گرم رولهای لمینت در زیر و روی دستگاه لمینتور قرار میگیرد و پس از گرم شدن غلطکها چاپ از بین غلطکها عبور کرده و هر دو طرف کار لایه لمینت کشیده میشود .
در لمینت سر فقط روی کار لمینت میشود و نیاز به گرم کردن غلطکها به شدت لمینت گرم نیست فقط به دلیل پرس انجام شده بین غلطکها لایه لمینت بر روی کار چسبانده میشود.

انواع لمینت گرم

لمینت گرم مات
این نوع لمینت بیشتر برای جلوگیری کردن از انعکاس نور مورد استفاده قرار میگیرد و البته که مطابق سلیقه مشتری و بر اساس تجربه های کاری بر روی کار های متفاوت پیشنهاد به اجرای این محصول از جانب اپراتور های این دستگاه داده میشود این لمینت با ضخامت های متفاتی در بازار موجود است .
لمینت گرم براق
این نوع لمینت نیز از نظر جنس مشابه لمینت مات میباشد با این تفاوت که این محصول کار چاپ را براق و شفاف میکند .

انواع لمینت سرد

لمینت سرد بر خلاف لمینت گرم دارای تنوع بیشتری است از قبیل براق، مات ، چرمی، شنی و... که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند.
   
 

ضخامت لمینت

ضخامت لمینت موجب استقامت بیشتر محصول میشود. لمینت پر کاربرد در این صنعت برای کارهای بزرگ مثل استند ها 75 میکرون است و برای کار های کوچک مثل کارت ویزیت 125  میکرون استفاده میشود. هر چند این ضخامت ها دارای تنوع بیشتری نیز در بازار هست.

نظرات بازدیدکنندگان