تفاوت تابلو فرش ماشینی با چاپی

تفاوت تابلو فرش ماشینی با چاپی

از زیر شاخه های فرش می توان به تابلو فرش اشاره کرد که در دو نوع دستباف و ماشینی وجود دارند و تاریخچه ای 80 ساله در کشورمان دارد و بافت آن از شهر باستانی سردرود در استان آذربایجان شرقی آغاز شد . همان طور که از نام آن برمی آید این قالی ها بعد از بافت قاب می شوند و به عنوان تابلوهای تزئینی استفاده می شوند . تابلو فرش ماشینی و یا دستبافت در زمینه صادرات هم رونق خوبی دارند و علاقمندان زیادی در آن سوی مرزها خواهان آن هستند . در سال های اخیر روش جدیدی برای تولید این نوع فرش ایجاد شده که دیگر احتیاجی به بافت نیست و فقط طرح مورد نظر را بر روی قالی سفید به صورت دیجیتال چاپ می کنند . در ادامه میخواهیم به مقایسه بین تابلو فرش چاپی و ماشینی بپردازیم که میتوانید آن را مطالعه و مشاهده کنید .

1- طرح های تابلو فرش

این نوع فرشها چون جنبه تزئینی دارند اکثرا در طرح هایی مثل مناظر طبیعی ، حیوانات ، گل ها و میوه ها و نقاشی های معروف و چهره ها تولید می شوند که البته در زمینه مذهبی هم کاربرد زیادی دارد و تصاویری از آیات قرآن کریم ، مکان های مقدس و شخصیت های مهم مذهبی به شکلی بسیار زیبا بافته می شوند . در کل نقشه هایی که برای تابلو فرش انتخاب می کنند بسته به سلیقه افراد تنوع زیادی دارند ، حتی جدیدا طرح های فانتزی و مدرن هم کار می شود .

2- تفاوت تابلو فرش بافت ماشینی با چاپ دیجیتالی آن

پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی در حوزه صنعت ایجاد کرد که نمونه بارز آن صنعت نساجی است . با ورود دستگاه های جدید و علم روز دنیا اکنون به غیر از کاغذ و نایلون می توانیم تصاویر را بر روی پارچه و فرش هم چاپ کنیم که به آن چاپ دیجیتالی می گویند . تابلو فرش جدید دیجیتالی با سابقه کمی که دارد توانسته است جایگاه خوبی در بازار بدست آورد و تا حد زیادی باعث رونق این صنعت شده است .

3- تابلو فرش بافت ماشینی

در بافت تابلو فرش ماشینی همانند قالی های ماشینی از دستگاه های مخصوص بافت استفاده می شود که از قبل نقشه یا طرحی که سفارش داده شده به دستگاه داده می شود و با رنگ های از قبل تعیین شده که معمولا 8 یا 10 رنگ هستند تصویر مورد نظر ایجاد می شود .

4- تابلو فرش چاپ دیجیتال

فرآیند تولید تابلو فرش چاپی کاملا متفاوت است به طوری که در ابتدا فرش خام و سفید در ابعاد مشخص بافته شده و توسط دستگاه مخصوص رنگ های مورد نظر که به شکل مایع هستند روی آن پاشیده می شوند و در نهایت طرح مورد نظر روی آن ایجاد می شود . این فرآیند دقیقا مثل عملکرد چاپ متن روی کاغذ است با این تفاوت که اینجا رنگ های بیشتر و مرغوب تری به کار می رود .

5- تفاوت ها در تابلو فرش چاپی و ماشینی

موضوع اصلی در این زمینه ظرافت این تابلو فرش ماشینی است که در نوع دیجیتالی آن می توانیم ظرافت بالایی را مشاهده کنیم ولی این زیبایی و ظرافت تا زمانی است که به خاب آن دست زده نشود چرا که طرح آن چاپی است و سفیدی زیر آن مشخص می شود ، و اما در قالی های بافت ماشینی ظرافت توسط شانه و تراکم آن مشخص می شود که هرچه رقم این دو بیشتر باشد یعنی محصول مورد نظر ریزبافت تر و ظریف تر است . قالی های چاپی ارزان تر هستند و سریع تر بدست می آیند ولی اصالت فرشهای ماشینی را ندارند و فقط دستخوش تکنولوژی روز هستند . کسانی که ظرافت و دوام تابلوفرش برایشان بیشتراز سرعت آن اهمیت دارد بهتر است از نوع بافت ماشینی آن استفاده کنند.

مقایسه بافت تابلو فرش ماشینی ( تصویر سمت چپ) و چاپ دیجیتال روی تابلو فرش (تصویر سمت راست)

نظرات بازدیدکنندگان