تفاوت جوهر دای و پیگمنت چیست؟

تفاوت جوهر دای و پیگمنت چیست؟

تفاوت جوهر پیگمنت (Pigment) و دای (Dye)

پرینتر های جوهر افشان در بازار با قیمتی ارزان به فروش می ‎رسند و می‎ توان گفت به همین دلیل است که کارتریج جوهر بسیار گران است. اتفاقی که می ‎افتد این است که تولید کنندگان، پرینتر ها را با قیمتهای پایین به بازار عرضه می ‎کنند، زیرا اینطور فکر می ‎کنند که وقتی کاربران کارتریج ‎های جوهر را خریداری ‎کنند، می ‎توانند زیان خود را جبران نمایند. بنابراین، قیمت کارتریج‎ های جوهر برای کاربر زیاد است.

با این حال، هنگامی‎ که صحبت از کارتریج ‎های پرینتر می‎ شود، گزینه‎ های انتخاب زیادند و تصمیم گیری کمی مشکل! از یک طرف پیچیدگی انتخاب بین پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهر افشان و تفاوت هایی که میان کارتریج تونر و کارتریج جوهر وجود دارد مطرح است.

اما از طرفی دیگر حتی در داخل گروه کارتریج‎ های جوهر نیز انتخاب قطعی و مشخص وجود ندارد. برای مثال، آیا می‎دانید که دو نوع کارتریج جوهر، یعنی کارتریج مبتنی بر پیگمنت و کارتریج مبتنی بر دای وجود دارد؟ و آیا می ‎دانستید که پرینتر شما می‎تواند هر دو نوع کارتریج را پشتیبانی کند؟ تصمیم گیری در مورد انتخاب کارتریجهای مبتنی بر پیگمنت و مبتنی بر دای، درست مانند انتخاب بین کارتریج‎های تونر و کارتریج‎های جوهر، دشوار است.

بیشتر افراد، از بحثی که در مورد کارتریجهای مبتنی پیگمنت و مبتنی بر جوهر دای وجود دارد، آگاهی ندارند. بنابراین هدف ما از گردآوری این مطلب این است که کمی این وضعیت را بهبود ببخشیم. در اینجا از یکسری اصول اولیه که در رابطه با بحث مقایسه این دو نوع کارتریج وجود دارد صحبت می‎شود و همچنین نکاتی که اگر صاحب یک پرینتر جوهر افشان هستید، بهتر است آنها را بدانید.

تعاریف کارتریج های مبتنی بر پیگمنت و مبتنی بر دای

بحث مقایسه کارتریجهای مبتنی بر پیگمنت و مبتنی بر دای، چندان طولانی نیست. دلیل این امر آن است که برای مدت زمان طولانی، فقط از کارتریج های مبتنی بر جوهر دای استفاده می ‎شد. کارتریج های مبتنی بر پیگمنت، اختراعی نسبتا جدید هستند. اختراع آنها باعث آغاز بحث و مقایسه میان این دو نوع کارتریج شد.

برای درک تفاوت بین کارتریجهای پیگمنت و کارتریجهای جوهر دای، باید بدانید که پیگمنت و جوهر رنگی از چه چیزی ساخته شده‎اند. احتمالا می‎دانید که جوهرهای دای رنگی معمولا مایع هستند. علاوه بر این، جوهر در داخل کارتریج نیز با آب مخلوط است. ممکن است ندانید که در حقیقت، 95 درصد از کارتریج جوهر شما از آب است!

از سوی دیگر، پیگمنت ها حالت مایع ندارند و جامد هستند. پیگمنت‎ یک ماده‎ی پودری و خشک بوده و در واقع مجموعه ‎ای از ذرات جامد بسیار کوچک است که در داخل کارتریج با آب ترکیب می‎شوند.

حال که ماهیت اصلی پیگمنت‎ها و جوهرهای رنگی دای را درک کرده‎اید، بهتر می‎توانید دو راهی بین کارتریجهای بر پایه پیگمنت و بر پایه جوهر دای را درک کنید. چرا که ماهیت چاپ شما، نتیجه مستقیمی از فرم‎ فیزیکی پیگمنت ها و جوهر های رنگی دای خواهد بود.

باید گفت که در بحث کارتریج مبتنی بر پیگمنت و مبتنی بر جوهر دای هیچ برنده‎‎ی مطلقی وجود ندارد، زیرا هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. ما در این مطلب سعی می‎کنیم جوانب مثبت و منفی هر یک را بازگو کنیم.

کارتریج های جوهر پیگمنت (Pigment) از چه لحاظ بهتر هستند

چگونگی عملکرد کارتریج های جوهر مبتنی بر پیگمنت، دارای یک منطق ساده است. پیگمنت ‎ها اساسا ذرات بسیار کوچکی هستند و شاید بتوانید تصور کنید که چگونه با کاغذ مورد نظر ارتباط برقرار می‎کنند. ذرات پیگمنت بر روی کاغذ نشسته و با فیبرها پیوند می‎دهند (می چسبند). ولی در مورد جوهر دای این گونه نیست و جوهر توسط فیبر جذب می ‎شود و درون کاغذ نفوذ می کند.

از آنجا که ذرات پیگمنت جذب نمی ‎شوند و فقط به صورت یک لایه روی کاغذ قرار می‎گیرند، در برابر اثرات خارجی مانند گازهای محیطی و اشعه ماوراء بنفش خورشید مقاومتر هستند.

این امر را می ‎توان اینطور معنا کرد که ذرات پیگمنت که بر روی کاغذ قرار می گیرند ضخیم تر از جوهر دای هستند. به عنوان مثال، از آنجا که ذرات پیگمنت جذب نمی ‎شوند و فقط به صورت یک لایه روی کاغذ قرار می‎گیرند، در برابر اثرات خارجی مانند گازهای محیطی و اشعه ماوراء بنفش خورشید مقاومتر هستند.

کارتریج‎ های مبتنی بر پیگمنت به خاطر داشتن این خاصیت، هنگام مقایسه با کارتریج های مبتنی بر دای، از لحاظ پایداری رنگ امتیاز بهتری می ‎گیرند. چاپ‎ های انجام شده با کارتریج ‎های مبتنی بر پیگمنت بسیار بیشتر از چاپ های انجام شده با کارتریج های جوهر دای تمایل دارند که در شرایط محیطی مختلف، رنگ اصلی خود را حفظ کنند.

همچنین لازم به ذکر است که خواص فیزیکی متفاوت این دو نوع کارتریج، بر نحوه ارتباط آنها با آب نیز تاثیر گذار است. از زاویه مقاومت در برابر آب، هنگام مقایسه کارتریجها، برتری به کارتریجهای پیگمنتی می ‎رسد، زیرا جوهر های دای در تماس با آب تمایل دارند در آب حل شده و به جریان بیفتند، در حالی که پیگمنت‎ ها از این لحاظ مقاوم تر هستند.

پس به این ترتیب، وقتی که بحث در مورد طول عمر چاپ، ثبات رنگ در چاپ و مقاومت در برابر عناصر طبیعی باشد، تنها کارتریج های مبتنی بر پیگمنت برنده خواهند بود.

چاپهای ایجاد شده توسط کارتریج جوهر مبتنی بر پیگمنت به طور بالقوه در برابر محو شدن دارای مقاومتی در حدود 200 سال هستند، در حالی که چاپهای ایجاد شده توسط کارتریج مبتنی بر جوهر دای تنها می‎توانند بین 25 تا 30 سال دوام داشته باشند.

به دلیل این ویژگی ها، کارتریج های پیگمنتی دارای دو نوع کاربرد اصلی هستند. اولین کاربرد، استفاده در نوشته ‎ها و برچسب ‎های خارجی است. کارتریج جوهر مبتنی بر پیگمنت برای چاپ نشانگرهای خارجی و لیبلها و تخته‎ های چوبی استفاده می‎شود زیرا آنها در مقایسه با کارتریجهای مبتنی بر جوهر دای رنگی، مقاومت بیشتری نسبت به اشعه ماوراء بنفش دارند.

استفاده عمده ‎ای که از کارتریج های پیگمنتی می‎ شود، استفاده از آنها برای اسنادی است که می‎بایست بایگانی شوند. چرا که پرینت های انجام شده با کارتریج های پیگمنتی برای مدت زمان طولانی پایدار باقی می ‎مانند و در شرایطی مانند بایگانی که اسناد برای مدت زمان طولانی مورد نیاز هستند، این کارتریج ها ترجیح داده می‎ شوند.

کارتریج جوهر دای (Dye-Based Ink) از چه لحاظ بهتر هستند

کارتریج های جوهر مبتنی بر پیگمنت، در واقع، دارای ویژگی های بسیاری هستند که به آنها اجازه می ‎دهد تا در نبرد میان پیگمنت و جوهر رنگی دای پیروز شوند. با این حال، کارتریج ‎های مبتنی بر جوهر رنگی دای نیز می‎توانند از برخی جهات که شاید بتوان گفت دارای اهمیت بیشتری نیز هستند، یعنی کیفیت چاپ و هزینه، خود نمایی کنند.

به عبارت دیگر، کارتریج مبتنی بر جوهر دای رنگی نه تنها کیفیت رنگ بهتری در چاپ ارائه می‎کند، بلکه بسیار ارزان تر از کارتریج جوهر مبتنی بر پیگمنت است.

شاید با شنیدن این جمله متعجب شده و بپرسید که منظور از کیفیت بهتر چاپ چیست؟ کارتریج های مبتنی بر جوهر دای رنگی، از لحاظ کیفیت تصویر، برنده بی چون و چرا هستند، بدون در نظر گرفتن اینکه شما کدامیک از معیارهای کیفیت را بررسی می‎کنید. به عنوان مثال، کارتریجهای رنگی دای نسبت به پیگمنتی ، اشباع رنگ بیشتر، روشنایی بیشتر و دامنه رنگی بالاتری ارائه می‎دهند و حتی چگالی رنگ سیاه را نیز افزایش می دهند.


علاوه بر این، پدیده ‎ای به نام تغییر رنگ اشیا یا متامریسم metamerism وجود دارد که پرینتهای ایجاد شده توسط کارتریج جوهر دای از آن معاف هستند. متامریسم اساسا به معنی تغییر جزئی در رنگ چاپ بر اساس تغییرات نور است. این به این معنی است که یک چاپ ممکن است در نور مصنوعی، خوب به نظر برسد اما زیر نور خورشید با هاله‎ای از رنگ سبز دیده می ‎شود. این امر مشکلی است که در مورد اکثر کارتریجهای قدیمی‎ مبتنی بر پیگمنت وجود دارد. با در نظر گرفتن اینکه تولیدکنندگان راهی طولانی برای کاهش میزان اثر متامریسم هنگام استفاده از کارتریجهای مبتنی بر پیگمنت دارند، بنابراین اگر در مورد انتخاب کارتریجهای پیگمنتی و دای مطمئن نیستید، بد نیست این مورد را نیز در نظر بگیرید.

نتیجه گیری: جوهر پیگمنت در مقابل جوهر دای

در پایان، انتخاب شما بستگی به دو چیز دارد: اینکه چه چیزهایی می‎خواهید چاپ کنید و اینکه چه مقدار می‎خواهید هزینه کنید.

  • اگر می خواهید طول عمر را انتخاب کنید، کارتریج پیگمنتی را انتخاب کنید.
  • اگر چاپهای شما مدت زیادی در مقابل نور خورشید قرار می‎گیرند، کارتریج پیگمنتی را انتخاب کنید.
  • اگر روی کاغذ گلاسه یا براق چاپ می‎کنید، کارتریج پیگمنتی را انتخاب کنید.
  • اگر مایل به جلوگیری از پخش شدن جوهر هستید، کارتریج پیگمنتی را انتخاب کنید.
  • اگر کیفیت رنگ برایتان مهم است، کارتریج مبتنی بر جوهر دای را انتخاب کنید.
  • اگر در مورد قیمت نگران هستید، کارتریج مبتنی بر جوهر دای را انتخاب کنید.

امیدواریم با این جمع بندی نهایی، توانسته باشیم تا حدی ابهامات را برطرف کرده و به شما برای تصمیم گیری مناسب کمک نماییم.

نظرات بازدیدکنندگان