لانگ اکسپوژر در عکاسی

در تکنیک Long Exposure (یا همان لانگ اکسپوژر یا نوردهی/پرتوگیری طولانی مدت)، عکاس می‌تواند با استفاده از سلایق و ترجیحات خود تصاویر بسیار خلاقانه‌ و زیبایی را بوجود آورد. علاوه بر آن در شب هنگام، با استفاده از این ویژگی می‌توانید بدون افزایش حساسیت سنسور و یا افزایش نویز تصویر، جزئیات تصویر بسیار خارق العاده‌ای را به ثبت برسانید. از طرفی در این حین می‌توانید افکت‌های نوری بسیار جالبی را نیز پدید آورید. از سوی دیگر در هنگام روز نیز این تکنیک قابل استفاده بوده و از طریق آن حالت بسیار روحانی و جالبی در تصویرتان بوجود خواهد آمد. البته رسیدن به این اهداف نیز به هیچ وجه آسان نبوده و نیاز به تمرین دارد. از این رو بهتر است در مورد این تکنیک بیشتر تفکر کرده و بدانید و آن را نیز عملا تمرین کنید. در این مقاله آمورشی قصد داریم راه‌ها و شیوه‌هایی که به تولید تصاویر لانگ اکسپوژر زیباتر ختم می‌شوند را به شما نشان دهیم.


1. ثبات و عدم تحرک

لرزش و تحرک، موردی است که در تکنیک لانگ اکسپوژر به سرعت خود را نشان داده و در واقع در این حوزه گناهی است کاملا نابخشودنی. در حقیقت عکس نهایی شما با کمی لرزش و حرکت تار خواهد شد. بعضی اوقات از یک میز یا پایه مخصوص به منظور عکاسی هر چه بهتر و کاهش لرزش دوربین استفاده می‌شود. اما بهتر است بدانید که بهترین نمونه به منظور حذف هر گونه لرزش، استفاده از سه‌پایه است. در واقع استفاده از سه‌پایه بسیار بهتر و کاراتر از ثابت نگه داشتن دوربین با دست یا استفاده از میز به منظور بیشتر ثابت نگه داشتن آن است. البته استفاده از کنترل از راه دور (ریموت شاتر) نیز می‌تواند برای این منظور بسیار مفید باشد اما در هر حال موضوع مهم در این حیطه استفاده قطعی از سه‌پایه می‌باشد. البته اگر ریموت شاتر برای دوربین خود خریداری نکرده‌اید به هیچ وجه نگران نباشید زیرا بهتر است بدانید که دوربین‌های DSLR دارای ویژگی شاتر تاخیری (shutter delay) نیز هستند که با استفاده از آن در صورت فشردن کلید شاتر، بعد از یک یا چند ثانیه بعد شاتر به کار خواهد افتاد و از این رو لرزش ناشی از فشردن کلید شاتر فیزیکی دستگاه به صورت کامل حذف خواهد شد. این قابلیت در هنگام استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر بسیار به کار عکاس خواهد آمد. علاوه بر آن اگر دوربین شما دارای وای‌فای بوده و برنامه خاصی به منظور کنترل آن بر روی گوشی شما نصب است می‌توانید از آن طریق نیز کلید شاتر را بدون ایجاد هیچ گونه لرزشی فعال سازید.

2. کاوش و جستجو

زمانی که قصد دارید از این تکنیک استفاده کنید، ابتدا به عکس نهایی که قرار است از منظره مربوطه پدید آید فکر خواهید کرد. اما بعد از به وجود آمدن آن بهتر است شروع به کار عکاسی نکنید. بلکه ابتدا بهتر است در مورد مکانی که قرار است از آن عکاسی کنید اطلاعات مناسبی را به دست آورید. برای این منظور بهتر است کمی در آن محل قدم بزنید و تصور کنید که قرار است محیط اطراف در عکس نهایی شما چگونه شوند. اگر قرار است در طول روز به عکاسی لانگ اکسپوژر بپردازید ابتدا بهتر است آب و هوا را چک کنید. در حقیقت برای ایجاد تصاویر زیبا در این گونه شرایط بهتر است آسمان کمی ابری باشد و علاوه بر آن باد نیز به میزان کمی جاری باشد تا ابرها را حرکت داده و تصاویر بسیار مناسبی را خلق نماید. اگر باد نوزد و ابرها در آسمان حرکت نکنند ممکن است تصاویر لانگ اکسپوژر نهایی شما با تصاویر معمولی که از روز ثبت می‌کنید تفاوتی نداشته باشد.

3. ثبت عکس

به همان میزان که توجه به ثبت افکت‌های نوری در تصاویر لانگ اکسپوژر مهم و حیاتی است، توجه به دیگر سوژه‌های موجود در صحنه و همچنین میزان ثبات یا تحرک آنها نیز بسیار اهمیت دارد. دیوارها، ساختمان‌ها، گیاهان و یا هر چیز دیگری که در منظره موجود است و میزان حرکت آنها در تصویر نهایی که قصد ثبت آن را دارید تاثیر فراوانی خواهد گذاشت. از این رو توجه به سوژه‌های فرعی نیز بسیار مهم و حیاتی هستند. پس ابتدا به تصویر نهایی خود از طریق مشاهده و نگاه کردن به جزئیات منظره توجه کرده و سپس در حیطه بهبود و افزایش کیفیت تصویر لانگ اکسپوژر خود کوشا باشید.

4. راه‌های ورود اضافی نور را ببندید

می‌توانید از نوارهای مشکی رنگ یا مواد کدر بدین منظور استفاده نمایید. با استفاده از این تکنیک می‌توانید مسیرهایی که نور از طریق آن وارد فضای داخلی دوربین شده و با انعکاس در درون آن در نهایت به سنسور برخورد خواهد کرد را ببندید. معمولا این بخش از پرتوها از محل منظره‌یاب دوربین وارد دستگاه می‌شوند. اگر در خاطر داشته باشید در هنگام خریداری دوربین یک درپوش به منظور بستن دهانه منظره‌یاب دوربین در جعبه آن وجود دارد که شاید در هنگام عکاسی خیلی کم و نادر از آن استفاده کرده باشید. در حقیقت آن درپوش محافظ را می‌توانید در حین باز ماندن شاتر دوربین در هنگام استفاده از این تکنیک عکاسی استفاده نمایید.  عکاسی لانگ اکسپوژر، تکنیک بسیار جدیدی است که همانند دیگر ویژگی‌ها و تکنیک‌ها، عکاسان به تازگی آن را به کار گرفته‌اند. شاید نشت و ورود نورهای اضافی به بخش داخلی دوربین (بجز ورودی دهانه لنز) در حالت عادی به تصویر نهایی و کیفیت آن آسیبی نزند اما در هنگام عکاسی با استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر، زمانی که قرار است شاتر دوربین ثانیه‌ها و حتی دقیقه‌ها باز بماند، ممکن است در نهایت تصویری به همراه افکت‌های عجیب پدید آید که مورد نظر شما نبوده باشد.

5. منابع نوری را بشناسید

حتی در شرایط نوری ضعیف همانند شب نیز ممکن است در کنار ستاره‌های مورد نظرتان منبع نوری قوی‌تری مانند ماه وجود داشته باشد. حتی در هنگام عکاسی از ستاره‌های روشن نیز باید دقت کنید زیرا در ماه‌های مختلف سال شرایط مهتاب در آسمان شب متفاوت بوده و از طرفی گاهی نیز ممکن است نور ساطع شده از منابع نوری شب نیز بر روی آسمان تاثیر گذاشته و آن را روشنتر از حالت عادی نمایان سازد. با ثبت چند عکس معمولی از کادری که قرار است این تکنیک را بر روی آن اعمال نمایید، می‌توانید افکت‌ها و تاثیرات منابع نوری اطراف را بر روی آن دیده و تصمیم نهایی خود در این باره را بگیرید.

سخن پایانی

تکنیک عکاسی لانگ اکسپوژر، راه جدیدی به منظور نشان دادن دنیا روزمره از جنبه‌ای دیگر به مشاهده‌ کنندگان است. در این تکنیک عکاس سعی دارد در جنبه اول، حرکت سوژه‌ها را در کادر عکس خود به نمایش بگذارد و موضوع پویا بودن دنیا را به اطرافیان خود خاطر نشان کند. در این گونه از تصاویر، عکس‌ها دارای افکت‌های بسیار زیبا و از طرفی رمز‌آلود بوده و در واقع به شکلی است که آنها را نمی‌توانید در عکس‌های معمولی یا دنیای روز‌مره خود در یک فریم استاندارد مشاهده نمایید. خوشبختانه در این تکنیک به هیچ وجه نیازی به خریداری یا استفاده از لنز یا دوربین جدید یا خاصی نبوده و از این رو این حالت از عکاسی بسیار پرطرفدار و مردمی نیز می‌باشد. بنابراین دوربین و لوازم عکاسی خود را آماده کرده و دنیای اطراف خود نگاهی دقیق بیندازید. مسلما می‌توانید از این تکنیک برای خلق تصاویر زیبا و خارق‌العاده از دنیای اطرافتان استفاده نمایید.

نظرات بازدیدکنندگان